Projektowanie i wdrożenie procedur HR w małych i średnich firmach
Cele szkolenia
Cechą charakterystyczną małych i średnich firm (MSP) jest ich elastyczność, a cechą firm odnoszących sukcesy dobra organizacja procesu pracy i efektywne zarządzanie. Trudno osiągnąć oba przymioty bez sprawnie funkcjonujących procedur w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Rozwój organizacji w pewnym momencie wymaga lub wymusza wprowadzanie i stosowanie procedur, np. rekrutacji, zatrudniania, wynagradzania, szkoleń i ocen okresowych. Dobrze opracowane i wdrożone procedury HR są doskonałym narzędziem budowania kultury organizacyjnej nastawionej na efekt oraz zatrzymywanie w firmie talentów. Aby jednak nie były pustym, papierowym zapisem, powinny być funkcjonalne, spójne i raczej proste. Zdarza się, że procedury HR stosowane bez modyfikacji przez wiele lat zawodzą lub „zużywają się”, (np. nie przystają do rzeczywistości), powodują znużenie i irytację zarówno pracowników, jak i osób zarządzających. Środkiem zaradczym jest wtedy ich przegląd i zmiana oczywiście zgodnie z strategią firmy, jej celami i aktualnymi potrzebami.
Proponowane trzydniowe szkolenie pozwoli na zdobycie wiedzy i umiejętności projektowania i wdrażania efektywnych procedur i narzędzi HR. Po szkoleniu oferujemy Państwu możliwość zweryfikowania posiadanych regulacji (procedur, narzędzi, regulaminów) w toku indywidualnych sesji doradczych.
W terminie 2 miesięcy po zakończeniu szkolenia uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość wykorzystania 1 godziny doradztwa związanego z tematyką szkolenia. Przedmiotem sesji doradczej może być przegląd określonej procedury HR, funkcjonującej w firmie przez naszego trenera/eksperta i zasugerowanie kierunku zmian lub zdefiniowanie założeń do planowanej do wdrożenia procedury.
Program szkolenia
- Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
- Instrumenty budowania kapitału ludzkiego organizacji
- Modele prowadzenia polityki personalnej
- Tworzenie i wdrażanie strategii personalnej w firmach z sektora MSP
- Typy strategii
- Narzędzia marketingu personalnego firmy
- Opis stanowiska pracy jako podstawowe narzędzie HR w firmie – procedura opisywania stanowisk pracy
- Tworzenie procedur rekrutacyjnych i selekcyjnych
- Tworzenie modeli kompetencyjnych i narzędzi ich stosowania
- Adaptacja nowych pracowników – narzędzia i procedury
- Procedury i narzędzia zatrudniania pracowników (np. wzory umów)
- Przykłady dobrych i złych praktyk w zakresie procedur rekrutacyjnych, adaptacji i zatrudniania pracowników
- Ocena efektywności w zarządzaniu kapitałem ludzkim firmy
- Definiowanie czynników efektywności w zarządzaniu kapitałem ludzkim
- Kluczowe wskaźniki efektywności ZZL w MSP
- Narzędzia, procedury i regulaminy oceniania okresowego w firmach z sektora MSP
- Formy oceny okresowej
- Narzędzia identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych
- Procedura identyfikacji potrzeb szkoleniowych
- Narzędzia oceny efektywności szkoleń, ze szczególnym uwzględnieniem modelu D.Kirkpatricka
- Typy systemów motywacyjnych
- Procedury i regulaminy wynagradzania i premiowania
- Systemowe rozwiązania w obszarze motywowania pozafinansowego
- Przykłady dobrych i złych praktyk w zakresie zarządzania polityką szkoleniową i wynagradzania
- Aktualizacje procedur – zasady.
Grupa docelowa
Menedżerowie, właściciele i zarządy firm z sektora MSP, zainteresowani zmianą, adaptacją lub wdrożeniem procedur, systemów i narzędzi HR.
Korzyści
Po szkoleniu uczestnicy będą:
- znali typy strategii personalnych
- potrafili stworzyć strategię personalną dla swoich firm, instytucji
- rozumieli założenia i zasady poszczególnych procedur HR
- potrafili opracować założenia dla poszczególnych procedur i zdecydować o zasadności wdrożenia poszczególnych procedur w swoich organizacjach
- znali modele wdrożenia procedur, wraz z ich zaletami i ryzykami
- potrafi profesjonalizować swoje działania w zakresie ZZL
- potrafili definiować oczekiwania wobec własnych działów kadr, personalnych i ewentualnych konsultantów zewnętrznych