Informacja zwrotna 360º
Informacja zwrotna 360˚ to metoda oceny kompetencji osoby badanej polegająca na gromadzeniu informacji z różnych perspektyw, aż do uzyskania pełnego obrazu (którego metaforą jest koło- stąd 360˚). Źródłem informacji mogą być: przełożeni, podwładni, współpracownicy, klienci wewnętrzni lub zewnętrzni oraz sama osoba oceniana. Samoocenę konkretnych umiejętności osoby ocenianej porównuje się z oceną tych umiejętności dokonaną przez innych ludzi, którzy na co dzień obserwują jej pracę.
Proces jest anonimowy i poufny, co gwarantuje szczerość opinii, a uzyskane informacje stanowią źródło nieocenionej wiedzy, pozwalającej na identyfikację mocnych stron oraz obszarów wymagających rozwoju, zarówno na poziomie jednostki- pracownika, jak i zespołu lub całej organizacji.
Nowoczesne i bezpieczne rozwiązanie on-line ułatwia przeprowadzenie procesu, pozwala oszczędzać czas i zasoby, a także umożliwia bardzo szybki dostęp do wyników.
Informacja zwrotna 360˚ to skuteczne narzędzie pozwalające na:
- planowanie rozwoju kadry menedżerskiej oraz poprawę efektywności zarządzania,
- tworzenie indywidualnych planów rozwojowych,
- planowanie rozwoju dla grup kluczowych pracowników (do wykorzystania w programach talentowych, planowaniu sukcesji, coachingu),
- ocenę rozwoju kompetencji – mierzenie postępów,
- badanie spójności postaw pracowników z wartościami firmy.
W ramach współpracy:
- pomagamy zdefiniować kryteria oceny (bazując na modelu kompetencji Klienta lub korzystając z zasobów naszej biblioteki) oraz sposób doboru uczestników procesu,
- przygotowujemy kwestionariusz informacji zwrotnej,
- wspieramy w przeprowadzeniu skutecznej kampanii informacyjnej,
- prowadzimy (administrujemy) cały proces zbierania informacji 360˚ od respondentów, gwarantując anonimowość, poufność i bezpieczeństwo,
- dostarczamy raporty indywidualne i grupowe,
- przekazujemy uczestnikom informacje zwrotne podczas spotkań indywidualnych lub grupowych,
- przygotowujemy rekomendacje dla zespołów/grup czy całej organizacji,
- wspólnie z uczestnikami/menedżerami/ HR planujemy działania rozwojowe.
Informacja zwrotna 360˚ nie jest procesem oceny wyników pracy – jest sposobem na poszerzanie świadomości, doskonalenie komunikacji, rozwijanie kompetencji, a w konsekwencji- poprawę wyników.